Wat is Visual Merchandising?
Visual merchandising omvat alle activiteiten die het assortiment van een winkel zo aantrekkelijk mogelijk presenteren. Een belangrijk element is het creëren van een etalage met ‘stopkracht’. Dit zorgt ervoor dat mensen niet doorlopen, maar de winkel binnengaan. Winkelsfeer, indeling van de schappen en de weg die een klant aflegt in de winkel zijn belangrijke aandachtspunten. Het doel is vooral het werven van klanten, stimuleren van de verkoop en het ontwikkelen van een imago.
Hier zijn 10 tips voor succesvolle visual merchandising:
-
-
- Ken je klant Begrijp hoe je klant in het leven staat, gewoontes, motivatie en behoeften die het koopgedrag beïnvloeden. Door te weten wie je klanten zijn en wat ze willen, kun je gerichter en efficiënter beslissingen maken bijvoorbeeld welk social media kanaal je gaat gebruiken.
- Val op Zorg ervoor dat mensen jouw winkel opmerken. Dit begint onder andere online en in het straatbeeld. Laat zien waar je voor staat door een eenduidige visuele uitstraling.
- Inspireer de klant met de etalage, overtuig de klant om naar binnen te gaan. Houd rekening met waar de passant vandaan kan komen en pas je presentatie daarop aan. Benut de etalage ruimte optimaal en positioneer producten op ooghoogte. Hoe effectief is je etalage?
- Benut de winkelruimte goed kijk naar het gedrag van klanten en hoe zij zich door de winkel bewegen. Zorg dat bij binnenkomst het een feest van herkenning is, duidelijk is wat de winkel te bieden heeft en voorkom obstakels om de drempel te verlagen. Gebruik onder andere display presentaties om klanten door de winkel te leiden.
- Gemak dient de klant Orden producten logisch en aantrekkelijk vanuit het koopmotief van de klant: bij een opticien komt een klant binnen met een koopmotief voor dames- ,heren- of kinderbrillen. Door het ordenen van het assortiment wordt duidelijk waar welke bril te vinden is. Daarna gaat de klant specifieker zoeken naar wat ze mooi vinden en wat hen staat, oftewel de diepte van de collectie bekijken welke diversiteit aan stijlen zijn er en wat zijn de mogelijkheden.
- Fun en need shoppers Bij het verdelen van het assortiment op de winkelvloer houd je rekening met fun en need shoppers. Beide klanten zijn gebaad bij een overzichtelijke aantrekkelijke indeling. Zorg dat op de eerste vierkante meters een product gepresenteerd wordt wat de meeste klanten aanspreekt. Producten waar een klant gericht voor komt heeft niet de beste plek op de winkelvloer nodig.
- Presenteer elk product zo optimaal mogelijk De hele winkelvloer moet weldoordacht worden ingedeeld en gepresenteerd. Wees creatief in de presentatie van producten en maak duidelijk waar elk product voor dient of waar je het mee kunt combineren. Als een item slecht verkoopt, kan het helpen om te laten zien hoe het gebruikt of gedragen moet worden.
- Producten als perfecte combinatie stimuleer klanten om meerdere producten te kopen door suggesties te geven voor combinaties.
- Van passant tot klanten focus niet alleen op de bestaande klant met het maken van plannen maar ook oog voor de potentiële klanten.
- Retail is detail besteed aandacht aan de details in de presentatie van je winkel, producten of diensten. Klanten zullen eerder iets kopen als de presentatie verzorgd is.
-