fbpx

3 inspirerende seminars:

De Detex summer course werd vrijdag 26 augustus afgesloten met 3 inspirerende seminars. De ochtend begon interactief over het onderwerp ‘Hospitality’ door Don Spierenburg (Hotelschool The Hague) gevolgd door een interessant thema over ‘het brein’ door Rolf Bruins. De middag werd ingevuld met een masterclass ‘profijtvol retailen’ door Harry Bijl (INretail). De groep van vrijdag bestond uit een mix van retailers, (Detex) trainers, studenten, nieuwe studenten en alumni.

Hospitality in de retail

‘Gastheerschap is de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.’

In de eerste ochtendsessie liet gastspreker Don Spierenburg van Hotelschool The Hague zijn publiek niet stil zitten. In een inspirerende en actieve sessie werd het onderwerp ‘Hospitality’ in de breedste zin uitgelicht en werd een koppeling naar de retail gemaakt. ‘Gastvrijheid laat je ervaren, eerst aan je personeel, dan door je personeel.’
Er werd door Don Spierenburg geadviseerd het Canvas Business model toe te passen om zo een duidelijk beeld te krijgen van de onderneming. Het publiek nam actief deel en stelde vragen over het model en andere onderwerpen die langskwamen gedurende de interactieve sessie.

Suzanne van Tuil: ‘Ik wist niet dat de mens drie breinen heeft.'

Suzanne van Tuil:
Ik wist niet dat de mens drie breinen heeft.’

 Van brein naar business

‘Je kunt veel meer dan je denkt en je kunt nog veel meer als je denkt.’

De tweede ochtendsessie met als thema ‘het brein’ werd verzorgd door gastspreker Rolf Bruins. In deze  boeiende sessie werd de werking van het brein toegelicht, waarbij ook een stukje psychologie aan de orde kwam. Hierin kwamen interessante weetjes aan bod die een groot deel  van het publiek niet kende. ‘Ik wist niet dat de mens drie breinen heeft. Ik dacht dat je één brein had – je oerinstinct – en dat je van daaruit reageert als je bijvoorbeeld in een panieksituatie bent.’ Aldus Suzanne van Tuil, Detex trainer en eigenaar van Tuil4coaching.

Masterclass profijtvol retailen

‘Kies en je wordt gekozen.’

Merlynn

Merlynn Marsch: ‘Ik heb het idee dat lokale ondernemers nog veel alleen werken.’

Vandaag de dag zijn er grote verschillen in de retailbranche. Enerzijds retailers die in zwaar weer verkeren, anderzijds succesvolle retailers. Harry Bijl van INretail gaf een inspirerende middagsessie over profijtvol retailen.
Hoe komt het dat succesvolle retailers zo succesvol zijn? Dat heeft alles te maken met de bovenstaande quote: ‘Kies en je wordt gekozen.’ Hierbij wordt de huidige retailer geadviseerd te spelen met ‘de marketing p’s’. Stel de vraag: Wat maakt jou onderneming? Is dat bijvoorbeeld: het product, de prijs of de plaats waar de onderneming zich heeft gevestigd. Kies voor deze ‘p’ en jouw onderneming gaat het verschil maken. Daarnaast moet de Retail zich lokaal verbinden, creatiever denken en vernieuwingen doorzetten waar het kan. ‘Ik heb het idee dat lokale ondernemers nog veel alleen werken. Het voorbeeld dat Harry Bijl benoemde over samenwerkingsvormen van winkeliers in verschillende branches is eigenlijk heel logisch, maar gebeurt nog te weinig. Eigenlijk zou je die samenwerkingsvormen veel meer moeten combineren in de branche. Hiermee creëer je echt veel meer beleving in je dorp of stad’. Aldus Merlynn Marsch, Oud-student TMO.

Voor een sfeerimpressie van deze dag klik hier.

Ben je geïnspireerd geraakt door de bovenstaande seminars van de Detex summer course? Houd de website en Facebook in de gaten voor de volgende sessies.