Wie had ooit verwacht dat de consument massaal schoenen zou gaan kopen via internet?

Juist in deze sector, waar altijd van werd gedacht dat het passen en ervaren van het product essentieel was, is de online omzet zeer snel gegroeid. Veel schoenondernemers hebben op tijd gereageerd en hebben een redelijk tot goed lopende webshop naast hun fysieke winkel. Een goede combinatie, want beiden kunnen elkaar zeker wel versterken.
Toch gaat er wat mij betreft niets boven een mooie schoenenzaak. De heerlijke geur van leer, de nieuwste schoenmodellen en medewerkers die alles uit de kast halen om het de klant naar de zin te maken en ook nog eens echte vakkennis hebben.

Helaas zijn dit type medewerkers schaars. Als je geluk hebt tref je vriendelijk personeel, hebben ze enige collectiekennis, maar het verschil tussen nubuck of suéde weten ze vaak niet of kunnen ze niet uitleggen aan de klant. En de voordelen noemen van een Goodyear gemaakte schoen gaat de meeste medewerkers echt boven hun pet.

Een gemiste kans, want juist over schoenen is zoveel te vertellen. Schoenverkopers met kennis van zaken staan bovendien veel zekerder en doelgerichter in de winkel en kunnen klanten veel beter overtuigen een paar (of twee) schoenen te kopen. Ook bijverkoop gaat medewerkers met kennis veel beter af, omdat ze weten waar ze het over hebben. Het voelt voor hen niet als aansmeren, maar als een extra service die ze geven aan de klant.
Toch investeert een schoenondernemer maar heel weinig in zijn/haar medewerkers als het gaat om opleiding. De cursussen en opleidingen die schoenenbranche rijk is, gaan vaak niet door omdat er te weinig aanmeldingen zijn. Het aanbod is er wel, maar de behoefte dus blijkbaar niet.

Volgens mij is de behoefte aan opleiding er wel, maar is de ondernemer zich er (nog) niet van bewust van het effect daarvan. Pas als een medewerker een cursus heeft gedaan, ziet de ondernemer het “voor-en na-verschil” en geeft de medewerker aan dat hij een hele andere kijk heeft gekregen op schoenen. Het product is gaan leven. En dat willen toch alle schoenondernemers, medewerkers die helemaal enthousiast zijn over schoenen, veel kunnen vertellen over het product, dat kunnen vertalen in een goed advies en daarmee een hogere omzet genereren?

Veel retail-specialisten geven aan dat internet de stenen winkel in de toekomst (gedeeltelijk) gaat vervangen. Als de schoenenbranche niet zorgt dat het personeel meer vakkennis krijgt, dan zou dit zomaar kunnen gebeuren. Want waarom naar een stenen winkel met weinig meerwaarde als de consument de schoenen net zo makkelijk bestelt via internet.
Als een schoenondernemer nou zorgt voor een prettige ambiance in de winkel, waar medewerkers aanwezig zijn die alles weten over materialen, hoe schoenen in elkaar zitten, namen van modellen kennen, goed omgaan met de diverse maatvoeringen, echt weten hoe een schoen onderhouden moet worden (i.p.v. bij elke schoen dezelfde spuitbus te verkopen), op de hoogte zijn van trends en met een glimlach hun werk doen. Dan hoeft de stenen winkel helemaal niet uit het straatbeeld te verdwijnen. De webshop blijft…voor mensen die niet van de geur van leer houden.

Kijk voor de opleiding Schoen Adviseur die aansluit op dit onderwerp op www.detex.nl