Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers voldoende productkennis hebben? Welke trends zijn er op dit moment in de modebranche? En waar liggen de kansen en uitdagingen voor ondernemers? We vroegen het Detex-manager Jürgen Schefczyk.

Wie ben je?

Ik heb op de Universiteit van Köln sportwetenschappen gestudeerd en werk sinds 1989 voor Detex. Samen met een collega heb ik boeken geschreven over sportartikelen en natuurlijk veel les gegeven. Sinds 2014 ben ik manager Detex en is het mijn taak om samen met het hele team Detex opleidingen en trainingen stevig in de markt te zetten.

Wat maakt Detex zo bijzonder?

Detex is hét opleidingsinstituut voor productkennis als het gaat om werken in een winkel. We worden ook weleens ‘het opleidingsinstituut van de stofjes’ genoemd. Productkennis speelt altijd een belangrijke rol, maar we houden ons niet alleen bezig met textielwarenkennis. De afgelopen jaren hebben we ook een enorme transformatie doorgemaakt met nieuwe opleidingen die inspelen op wat er in de branche gebeurt.

De modebranche is een flexibele markt en om in een winkel te kunnen werken, moet je commercieel kunnen denken. Detex staat voor een sprankelende én gedegen opleiding die de deelnemer alles aanreikt wat nodig is om in een winkel maximaal te kunnen presteren. Detex bestaat 85 jaar en weet daarom goed wat er op de winkelvloer speelt.

Welke transformatie heeft Detex doorgemaakt?

Mensen willen niet meer studeren op een moment dat een ander dat bepaalt, maar wanneer ze er zelf tijd voor hebben. Omdat het nog altijd een uitdaging is om te ondernemen in de mode, is het lastig om zoveel dagen per jaar vrij te houden voor een opleiding. Daar houden wij rekening mee met onze opleidingen door een flexibel pakket aan te bieden. Zo is er een e-learning module Mode Adviseur waarmee iemand zelf, online bepaalt wanneer hij of zij welke kennis nog wil bijleren om het diploma te halen.  Je studeert dan dus zelf waar je maar wilt in je eigen tijd en kunt je inschrijven voor het examen als je denkt dat je de stof beheerst.

Waarom zijn dit soort opleidingen belangrijk voor personeel in de modebranche?

De doorstroom aan personeel in de mode is 30 – 40% op jaarbasis. Dat betekent dat er altijd ruimte is voor nieuwe medewerkers, waarvan een deel nog nooit in de mode heeft gewerkt. Op dit moment zijn we de e-academy aan het uitbreiden met een opleiding die specifiek gericht is op deze beginnende medewerker in de winkel.

Met deze opleiding maak je je in twee à drie uur tijd de beginselen van mode eigen. We steken de opleiding heel breed in, zodat deze inzetbaar is voor zowel sport, schoenen als mode algemeen. Het is dus een basisopleiding, die weer goed aansluit op de e-learning Mode Adviseur. Hierdoor kan de beginnende medewerker die nog meer wil leren gemakkelijk doorstromen naar het volgende niveau

Welke trends zie je binnen de branche en hoe speelt Detex daarop in?

Eén van de belangrijkste trends is dat de consument tegenwoordig op iedere seconde van de dag op allerlei plekken zijn producten kan krijgen. Soms ligt het dan een paar uur later al op de deurmat. We zijn ervan overtuigd dat retail zal blijven, maar de branche moet zich ontwikkelen om te overleven in deze 24-uurs economie. Een retailer kan hierop inspelen door zijn consument de kans te bieden niet alleen in de winkel maar ook online te kunnen bestellen.

In het verlengde daarvan ligt ook de kracht van retail, namelijk het menselijke contact. Er zullen altijd klanten blijven die liever naar een fysieke winkel willen gaan dan online op een paar knoppen te drukken. Het gaat bij hen om persoonlijk contact. Voor de retailer is er dus de uitdaging om te zorgen dat die mensen graag in hun winkel komen. Hospitality speelt hierbij een grote rol: klanten zich welkom laten voelen, waardoor ze het jou gunnen en ook daadwerkelijk iets gaan besteden.

Was hospitality daarom ook één van de thema’s van de Detex Summer Course?

Dit jaar hebben we voor het eerst de Detex Summer Course georganiseerd. Tijdens deze Summer Course keken we bewust over de schutting van andere branches met inspirerende sprekers en lezingen. Bijvoorbeeld met Don Spierenburg van de Hogere Hotelschool in Den Haag, die vanuit zijn branche natuurlijk veel kon vertellen over hospitality. Met dat soort sessies probeert Detex ondernemers te inspireren: door de te weten wat de ontwikkelingen zijn en steeds te zorgen dat ondernemers bij ons kunnen vinden wat ze nodig hebben.