Detex Opleidingen is een gevestigde naam in de moderetail als het gaat om het trainen van winkelmedewerkers. Het textielwarenkennisboek is nog altijd een veelgebruikt naslagwerk voor retailers. Detex is letterlijk al ruim 80 jaar ‘in de mode’ maar dat Detex veel meer is dan de expert op het gebied van textielwarenkennis weet lang niet iedereen. De opleider is zich meer en meer gaan specialiseren in in-company maatwerktrajecten met modules zoals sales,  visual merchandising, branding, mystery shopping en personal styling.

Een van de partners waarvoor Detex zo’n maatwerk traject ontwikkelt, is Dungelmann Schoenen. We praten met Dungelmann-directeur Loes van de Velde over het nut van opleiden en hun keuze voor Detex.

Wie ben je en wat doe je?

“Mijn naam is Loes van de Velde en ben nu 5 jaar werkzaam bij Dungelmann. Dat lijkt kort, maar ik ben natuurlijk al veel langer aan het bedrijf verbonden. Dungelmann is een echt familiebedrijf, ik ben er in opgegroeid. Van jongs af aan al ging ik mee op inkoop en naar beurzen. Thuis ging het altijd over schoenen. Het was dus een logische keuze om in het bedrijf te stappen. Het begon met een bijbaan, daarna  een marketingfunctie, Personeelszaken en nu directeur. Vanuit die rol ben ik ook eindverantwoordelijk voor opleidingen.”

Hoe lang werk je al met Detex?

“Alweer bijna drie jaar. We zijn gestart met de intentie om de opleiding Schoen Adviseur binnen Dungelmann op te starten. Zo kwam ik in aanraking met Detex. Zij zijn immers toonaangevend in de modedetailhandel. Inmiddels hebben we een eigen Dungelmann Academy powered by Detex.”

Waarom een academy?

“Ik geloof in de kracht van opleiden. Het liefst maatwerk, toegesneden op jouw bedrijf, medewerkers en strategie.
Als werkgever vinden wij scholing enorm belangrijk. Niet alleen voor nieuw personeel, maar voor iedereen; van jong tot oud, van verkoopmedewerker tot manager. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers meegroeien met het bedrijf en groeien binnen het bedrijf en hun functioneren. We willen alles uit hun talenten halen. Mensen máken de retail. Als zij hun werk leuk vinden, straalt dat af op de klant. Een opleiding biedt niet alleen meerwaarde aan de klant, maar ook aan de ontwikkeling van onze human resources. Het draait altijd om mensen in ons vak.”

Hoe hebben jullie de academy geïmplementeerd, was er draagvlak?

“Jongere mensen vinden leren vrij vanzelfsprekend en leuk. De jongere generatie is meer bekend met long life learning dan de wat oudere generatie.  Mensen blijven enthousiasmeren is dus erg belangrijk. Dat lukt heel goed. Het ‘’t zal mijn tijd wel duren’ is er wel vanaf inmiddels.
Ik durf te stellen dat het merendeel het nut én de lol van leren inziet en ook als zodanig ervaart.”

Waarom heeft Dungelmann gekozen voor Detex?

“Zoals ik eerder al aangaf, heeft Detex de reputatie van een gedegen kennispartner. Daarnaast heeft hun zusterorganisatie TMO Fashion Business School een hoog aanzien in de fashionbranche. Bovendien is er de klik. Detex kijkt met Dungelmann mee naar de koers die wij willen varen. Zij zijn niet zomaar een opleider maar een meedenkende partner. Het is gewoon een goede match!”