Door een groeiende vraag vanuit de retailsector lanceert Detex Opleidingen vanaf mei 2024 een praktijkgerichte leergang Modemarketing. Deze leergang is speciaal voor werkenden in de moderetail die hun marketingkennis willen verbreden en hun carrière een boost willen geven.

In tegenstelling tot gebruikelijke marketingopleidingen is de Detex leergang Modemarketing volledig gericht op de mode-branche, met een nadruk op de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied. Van social platform marketing tot user generated content en van AI tot hypersegmentatie. Onze enthousiaste docenten, met een achtergrond in zowel marketing als mode, brengen een breed scala aan onderwerpen aan bod, waaronder marketingstrategie, concurrentieanalyse, visual merchandising, sales en accountmanagement.

De marketingleergang, op hbo-niveau, biedt deelnemers de mogelijkheid om in tien maanden tijd te worden klaargestoomd voor een marketing carrière in de moderetail. Het te behalen Detex-certificaat dient tevens als opstap naar de deeltijd HBO Associate Degree Fashion Business Professional van zusterorganisatie TMO Fashion Business School.

Doelgroep

De leergang Modemarketing is ideaal voor professionals die een carrière als marketingprofessional in de modebranche ambiëren, hun marketingpositie willen versterken of veel met marketeers te maken hebben vanuit andersoortige rollen. Het programma stelt deelnemers in staat om leidende functies te vervullen binnen diverse bedrijven, zowel aan de productie- als consumentenzijde. Dit geldt niet alleen voor de wereld van (bedrijfs-)kleding, textiel en schoenen, maar ook voor sectoren zoals sport, beauty, wonen en lifestyle, zowel nationaal als internationaal.

Modules

Met het oog op de toenemende complexiteit van de marketingdynamiek in de moderetail, heeft Detex Opleidingen in samenwerking met marketingexperts en modeprofessionals vier modules ontwikkeld. Deze modules voorzien de deelnemers van theoretische kennis en praktische vaardigheden die direct toepasbaar zijn in het werk.

De vier modules van de leergang Modemarketing zijn als volgt:
  • De Marketing Mix: Deze module behandelt onderwerpen zoals doelgerichtheid, merkwaarden, brand appeal, marketingstrategie en doelstellingen en technologische trends in marketing.
  • Persona’s: Hierin komen onderwerpen aan bod zoals doelgroepen en segmentatie, clustering van lifestylegroepen en empathy mapping en waardepropositie.
  • Customer Journey: De derde module concentreert zich op de end-to-end klantreis, touchpoints, beleving, MOT (Moment Of Truth), en PER (Post Experience Reaction).
  • Sales & Account Management: Deze module behandelt gespreksvoering en overtuigingstechnieken voor klanten, leveranciers en collega’s, relatiebeheer en de waarde van sales voor marketing en vice versa.

Het is mogelijk om de leergang in zijn geheel te volgen of specifieke deelmodules.

Meer weten?

Hier vind je een uitgebreide beschrijving, praktische informatie en kosten.