Deze keer in ‘Aan het woord’, Dian Winkel over zijn ervaringen met Detex.

Dian Winkel is docent en examenbegeleider op het Cibap in Zwolle; een vakschool voor vormgeving. Naast het begeleiden van examenstudenten geeft hij de vakken etaleren, visual merchandising, fotografie styling en grafische vormgeving. Voor deze baan was hij werkzaam bij Wehkamp als Artdirector. Maar zijn carrière is begonnen in de retail. Dian is jarenlang onder andere filiaalhouder geweest van herenmode retailer Setpoint Mannenmode.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Detex?

‘Ik was altijd al geïnteresseerd in fashion. Ik koos er dan ook voor een opleiding te volgen die daarbij aansloot: MDGO Mode en Kleding. Ik had veel verschillende vakken op school, waarvan Detex Textielwarenkennis er een was. We leerden veel over warenkennis, we behandelden stofstalen en ook de eigenschappen en kenmerken van stoffen kwamen aan bod. Bovendien deden we proeven en leerden we herkennen of de stof een weefsel of breisel was. Ik kon deze kennis niet alleen gebruiken tijdens dit vak, maar gedurende mijn hele modeopleiding kon ik het toepassen. Het volgen van deze lessen was verplicht, maar je mocht zelf kiezen of je er examen in wilde doen. Aangezien ik het erg interessant vond, besloot ik om deel te nemen aan het examen. Deze werd destijds in Amsterdam afgenomen.’

Waaraan heeft de Detex-opleiding bijgedragen voor jou?

‘De modebranche speelt in mijn hele carrière een grote rol. Toen ik werkzaam was in de retail heb ik naast casual kleding ook veel zakelijke kleding verkocht, vooral in het midden- en hoogsegment. Hierin is het adviseren van de klant erg belangrijk. Dit gaat gepaard met waren- en stoffenkennis. Een branche-collega van mij had bijvoorbeeld ooit een Italiaans maatpak van dunne wol verkocht. Niet veel later kwam de klant terug omdat er een gat in zijn pak zat. Wat bleek, deze klant had een beroep waarbij hij veel bewoog. Deze stof was dus niet geschikt voor hem. Zo zie je hoe belangrijk stofkennis is. Dat is wat mij betreft echt de basis!’

‘Als je eenmaal in de mode zit, ben je er eigenlijk altijd mee bezig. Dus niet alleen op werkgebied gebruik ik mijn Detex-kennis, maar ook tijdens het winkelen bijvoorbeeld. Dat vind ik er ook zo leuk aan: deze kennis verdwijnt nooit!’

‘En dat ik deze kennis ook nog eens overbreng op studenten in mijn huidige baan, vind ik het allerleukste. Ik breng ze bij wat je met stof kan doen in etalages, op figuren, hoe je met spelden werkt op een bepaalde stof enzovoort. De Detex-cursus komt in mijn carrière op veel vlakken terug.’

Stel, iemand vraagt aan jou wat de toegevoegde waarde is van een Detex-opleiding. Wat is dan jouw antwoord daarop?

‘Ik vind het leuk om te lezen dat jullie opleidingsaanbod door de jaren heen is uitgebreid. Er worden nu visual merchandise trainingen gegeven bijvoorbeeld. Dat is tegenwoordig niet meer weg te denken in de retail. Ik zou het volgen van een Detex-opleiding dus zeker aanraden! De kennis die je opdoet tijdens zo’n opleiding is voor het leven: je zult zien dat je die op meerdere vlakken terug ziet komen gedurende je carrière. Als je interesse in de modebranche ligt, is Detex een goede, eerste basis.’

‘Bovendien heb je al een stapje voor wanneer je klanten adviseert. Deskundige medewerkers worden steeds belangrijker. Het investeren in kennis van het personeel wordt vaak gedaan door relatief kleine, particuliere retailers. Bij grote bedrijven wordt hier gewoonweg minder aandacht aan besteed. Dit is dan ook de kracht van lokale ondernemers. Door de coronacrisis zie je het ‘shop local’ fenomeen naar voren komen. Bij deze locals zit vaak de modevakkennis. Om je te onderscheiden, is het dus een goed idee om Detex te volgen!