Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers voldoende productkennis hebben? Welke trends zijn er op dit moment in de modebranche? En waar liggen de kansen en uitdagingen voor ondernemers? We vroegen het aan de kersverse manager van Detex Opleidingen.

Wie ben je?

Mijn naam is Matthijs Rombouts en ik ben opgeleid tot Bedrijfseconoom met de specialisatie Organisatie Strategie en Marketing. Ik werk sinds 1 mei van dit jaar voor Detex Opleidingen. Ik ben woonachtig in Zeist samen met mijn vrouw, 2 kinderen en trouwe viervoeter. Naast mijn werk houd ik mij bezig met koken, boeken lezen (die dingen waarvan je de pagina’s handmatig moet omslaan) en diverse sporten. Ik heb de handschoen opgepakt om samen met ons team Detex nóg steviger in de markt te zetten. Wij laten nog van ons horen!

Wat maakt Detex zo bijzonder?

Ik kan meerdere unieke elementen noemen maar beperk me tot 3. Detex is hét opleidingsinstituut voor werkenden in de mode-retail. Niet iedereen weet dat Detex de enige opleider is die door de branche erkend is. Dat geeft echte waarde aan bij ons behaalde diploma’s en certificaten. Bovendien dragen wij de geuzentitel ‘het opleidingsinstituut van de stofjes’ met trots. Natuurlijk speelt product- en waren kennis een belangrijke rol, maar vakmanschap op andere vlakken is ook nodig binnen organisaties: denk aan inkoop, verkoop en managementvaardigheden. Ik ben erg van ‘vakmanschap is meesterschap’. De breedte van ons aanbod met steeds een directe link naar de mode-sector maakt dat mogelijk.

De wisselwerking met de branche en met TMO is ook uniek. Detex vertaalt de kennis van de markt die deze partners hebben naar trainingen, zodat we met elkaar het hele vakgebied naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Ons team is er trots op dat Detex al ruim 90 jaar de fysieke (en inmiddels ook online) middelen aanreikt aan cursisten waarmee zij zichzelf kunnen ontwikkelen en uiteindelijk maximaal kunnen presteren.

Waarom zijn dit soort opleidingen belangrijk voor de modebranche?

De uitstroom van personeel in de modebranche is 30 à 40% op jaarbasis. Ik kan me voorstellen dat je als werkgever de kosten van werving en onboarding wil terugdringen. Gericht trainen en leven lang leren zijn dan een uitkomst. Onze opleidingen zijn daarmee van belang voor werkgevers omdat zij hun mensen op verschillende niveaus binnen het bedrijf carrièreperspectief bieden op de langere termijn. Dat is bovendien wat medewerkers tegenwoordig verwachten van een werkgever.

Welke trends zie je binnen de branche?

Eén van de belangrijkste trends is dat de consument tegenwoordig op iedere seconde van de dag op allerlei plekken zijn kleding en accessoires kan kopen. Daar staat tegenover dat de consument bij het nemen van aankoopbeslissingen duurzaamheid en 1-op-1 advies steeds vaker zal overwegen. De totale beleving zal doorslaggevend zijn; voel ik mij als klant senang bij jouw verhaal en wordt dat na de transactie bevestigd door de mensen tot wie ik mij verhoud (likes)? De combinatie van fysiek en online is natuurlijk geen trend meer, wel een gegeven. Maar de branche staat nog aan het begin van het verder implementeren van slimme klantgedreven oplossingen.

Hoe speelt Detex daarop in?

Detex kan de lijn naar verschillende behoeften per individu/klant doortrekken naar de wijze waarop kennis aan onze deelnemers wordt aangeboden en ‘geconsumeerd’. Deelnemers van onze opleidingen en trainingen willen zelf bepalen wanneer zij theorie tot zich nemen, maar tegelijkertijd is er een grote behoefte aan geplande contacturen. E-learning, in ons geval blended-learning, is daarin een belangrijk speerpunt. De komende periode zal Detex haar bestaand E-learning aanbod gestaag uitbreiden.

Heb je nog een overweging tot slot?

Ja natuurlijk. Misschien geen overweging maar wel een bijna wiskundige boodschap voor toekomstige deelnemers aan onze opleidingen, want als vakmanschap meesterschap is, dan klopt het volgende ook:

Stof kunnen voelen + theoretische achtergrond = stof beheersen.

Als je het modevak kunt ontrafelen en beheersen zal je het, toegespitst op jouw rol,  kunnen overdragen aan de klant en/of in de organisatie. Je zult dan van toegevoegde waarde zijn voor jouw werkgever.