Emotie doet kopen! Net dat ene belangrijke stapje extra zetten, persoonlijke aandacht voor élke klant; dat is waar het om gaat.
De Nederlandse Retail verandert in een hoog tempo. Houdt u dit ook bij? En hoe?
Een tevreden klant is goud waard. Misschien niet eens omdat hij meer bij u afneemt, want dat schijnt niet per se zo te zijn. Maar wel omdat hij als ambassadeur voor uw bedrijf kan optreden. Want die tevreden klant is, als gebruiker zijnde, geloofwaardiger wanneer hij uw producten aanprijst dan je eigen verkopers.
Hoe ontstaat een unieke winkelbeleving?
Soms kan een kleine aanpassing voor de manier waarop uw verkoper denkt, handelt en presteert al een grote positieve en blijvende invloed hebben op de omzet en winst van uw Retail onderneming. Het antwoord ligt dichterbij dan u denkt.
Winkels moeten zich in het tijdperk van “Het Nieuwe Winkelen” onderscheiden. Onderscheidend vermogen is een pre. Het aanbod aan winkels in de meeste steden en dorpen is nog veel te veel hetzelfde. De klant wil uitgedaagd worden, voor het ‘gewone werk’ kan hij ook op internet terecht. En het mooie is: juist in de winkel heb je de kans om je klant een bijzondere beleving te bieden, empathie en communicatie is key! Daarbij kun je de hulp inroepen van allerlei (technische) tools. Via de juiste technologieën te combineren kunt u uw klanten veel beter en gerichter bereiken en echt veel extra’s bieden.
De komst van sociale media zorgt ervoor dat niets meer geheim blijft. Een waardeloze service verlenen aan een klant zou zomaar kunnen betekenen dat binnen een minuut half Nederland hiervan op de hoogte is.
Het antwoord is het creëren en communiceren van een eigen unieke en duidelijke beleving en identiteit via de toepassing van de WOW-formule: – Wat Onderscheidend Werkt -. De WOW-formule communiceert met de meest effectieve manier van klantenbinding; “Emotie”. Beleving zorgt voor emotie en emotie doet kopen! Laat uw unieke verhaal, uw concept aansluiten op de beleving, zowel offline; in uw fysieke winkel(s), als wel online; uw digitale (verkoop)kanalen.
Goed inlevingsvermogen is voor (mode)verkopers van groot belang. Artikelen worden vaak op gevoel gekocht en minder met het verstand. Daarom is het noodzaak dat de verkoper in de huid van de klant kruipt. Welke verkoopargumenten zijn voor de klant belangrijk?
Het gaat dus niet alleen om het delen van alle kennis over het artikel, maar ook om de specifieke adviezen die voor deze klant belangrijk zijn. Een klant keert terug naar een winkel waarvan zij weten wat er precies allemaal te ‘halen’ valt, zowel fysiek als de beleving. Daarvoor is persoonlijke aandacht en inlevingsvermogen een must. Stel de juiste vragen, luister, ben open en eerlijk! Duidelijkheid in winkelbeleving, assortiment en service, deze identiteit dient als fundament voor een winstgevende en gezond groeiende onderneming!
Detex verzorgt effectieve en op maat gemaakte in-company trainingen. Hierdoor sluiten behoeften en wensen naadloos aan op de training om tot het gewenste resultaat te komen.
De trainingen zijn vooral heel interactief, haalt deelnemers uit hun comfortzone en geeft de motivatie en enthousiasme een blijvende boost!
Feiten op een rij:
- De Retail sector was bijna 100 miljard groot in 2015, 85 miljard werd er verkocht via de fysieke winkels en 15 via het web.
- Het ROPO-effect, research online, purchase online wordt op 88% geschat
Offline shoppen;
- De decembermaand blijft altijd nog traditioneel de drukste maand van het jaar
- De drukste dag van het jaar blijft de zaterdag voor kerst
- De zondagen worden steeds drukkere shopdagen ten opzichte van de zaterdagen
- In het zuiden van Nederland zijn de winkelstraten het drukst
- We winkelen het liefst later op de dag vanaf 15:00
Online shoppen;
- De shopdrukte in 2015 bleef gelijk ten opzichte van 2014
- De omzet groeit wel gestaag door op het web
- De warenhuizen stijgen online ten koste van de speciaalzaken
- We Browsen meer in de zomer dan in de winter
- We kopen het meest online op zondagen