‘Detex is een naam en product waar iedereen die hier werkt heel trots op mag zijn.’

Dit jaar is Detex 90 jaar geworden. Eén van de personen die lang bij ons gewerkt heeft is Jürgen Schefczyk, die het management van Detex voor rekening nam. We spraken Jürgen over zijn tijd bij Detex en zijn recente overstap naar ons jongere zusje TMO Fashion Business School.

Kun je jezelf voorstellen?

‘Ik ben Jürgen Schefczyk en ik ben in 1989 begonnen bij Detex als docent Sportartikelen. In totaal werk ik nu 32 jaar bij TMO/Detex. Na 8 jaar het management van Detex voor mijn rekening genomen te hebben, heb ik vorig jaar een andere functie bij TMO aanvaard, waarbij ik mij nu bezig houd met externe relaties en stagecoördinatie. Daarnaast help ik studenten in hun zoektocht naar een passende baan. Ik vind het contact met de studenten heel bijzonder en ik vind het mooi om gepassioneerde mensen met elkaar in contact te brengen.

Hoe ben je bij Detex Opleidingen terechtgekomen en wat is je achtergrond?

‘Destijds werkte ik in een sportzaak en studeerde ik Sportwetenschappen aan de Universiteit van Keulen. Toen ik bijna klaar was met mijn studie duwde mijn baas van de sportzaak waar ik werkte, een vakblad in mijn handen met daarin een vacature bij Detex waarin zij een docent Sportartikelen zochten. Dit sprak mij heel erg aan en ik heb toen gesolliciteerd. Tot mijn grote blijdschap werd ik uitgenodigd. Na een leuk gesprek kreeg ik de baan. Ik ben nog steeds dankbaar dat ik toen deze kans heb gekregen. Het heeft mij veel gebracht en dat maakt ook dat ik altijd voor Detex en voor TMO ben blijven werken. Zoiets als dit vind ik nooit meer!’

Wat vind je het leukste aan je werk?

‘Ik vind het geweldig om met gepassioneerde modeliefhebbers te mogen werken en onze gezamenlijke passie te delen voor het vak.’

Wat is volgens jou de meerwaarde van een Detex Opleiding?

‘In mijn ogen is de meerwaarde van Detex dat zij in staat is om opleidingen op maat te ontwerpen, waarbij zowel het bedrijf als het personeel in de totale opleidingsbehoefte wordt voorzien. Detex levert maatwerk en dat is uniek. Daarnaast biedt Detex het totale pakket aan opleidingen aan, er is geen opleiding die je niet bij Detex kan vinden. Ook het feit dat Detex is opgericht voor en door de branche is van absolute meerwaarde. Het lesmateriaal is daardoor heel relevant. En last but not least: Detex is gerechtigd om diploma’s uit te schrijven, waardoor je naast je opgedane kennis en vaardigheden ook een extra diploma op zak hebt na het behalen van de opleiding.’

Waarom zijn dit soort opleidingen belangrijk voor de branche?

‘Door het aanbieden van dit soort opleidingen kan je mensen en bedrijven echt een stap verder helpen om hun werk op een gepassioneerde manier te kunnen doen. Het is mooi als je daar een bijdrage aan kunt leveren.’

Welke trends zie je binnen de branche?

‘Er zijn veel trends en ontwikkelingen gaande in de branche. Je ziet bijvoorbeeld al een tijdje dat mensen hun producten anders gaan kopen en dat heeft effecten op de off- en online retail en op de distributiekanalen. Ook merk je steeds meer dat mensen bezig zijn met duurzaamheid en de effecten van hun (consumenten)gedrag op de aarde. Al deze ontwikkelingen hebben invloed op de modebranche en uiteindelijk ook op de opleidingen die Detex aanbiedt. Detex moet continu inspelen op de steeds veranderende kledingbranche. Dat is een uitdaging, maar mede door kennis en kunde van onze toptrainers lukt het om hier een juiste weg in te vinden. De flexibiliteit is dan ook één van de grootste krachten van Detex.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Ik ben trots op het feit dat we als team, Detex door een moeilijke markt heen hebben weten te loodsen.’

Hoe heb je Detex Opleidingen door de jaren heen zien veranderen?

‘Detex is door de jaren heen veel meer maatmerk gaan aanbieden. Dit is een groot verschil met een hele tijd geleden, waarin Detex vooral standaard opleidingen verzorgde die voor iedereen hetzelfde waren. Daarnaast is Detex door de jaren heen veel specialistischer geworden en heeft het een grote naam opgebouwd in de modebranche. Een mooie verandering en echt iets om trots op te zijn!’